1. Over de Augustijnenstraat:

GVA + Het nieuwsblad: Mechelen vernieuwt 75 straten en 50 kilometer stoepen: “Voetganger is onze absolute prioriteit”

De stad Mechelen investeert de komende jaren ruim 150 miljoen euro in haar openbaar domein. Alles samen plant ze de vernieuwing van 75 straten, waaronder ook al een gedeelte van de vesten. Veel aandacht gaat er ook naar voetgangers en fietsers.

“De voetganger is deze bestuursperiode onze absolute prioriteit”, zegt Patrick Princen (Voor Mechelen), schepen van Openbare Werken. Meer dan vijftien miljoen euro mochten zijn diensten in de meerjarenplanning 2026-2031 inschrijven om in heel de stad 50 kilometer voetpaden onder handen te nemen. Daarbij zet de stad in op toegankelijkheid en op het wegwerken van drempels. In totaal plant Mechelen ook de vernieuwing van 75 straten, verspreid over alle wijken en dorpen. Daar zijn vijf pleinen bij. “Op vraag van de Heffenaars gaan we bijvoorbeeld het Dorpsplein onder handen nemen en ook het Colomaplein staat op de agenda.”


Toegangspoort
In het centrum moet het Kardinaal Mercierplein, vandaag vooral een asfaltvlakte met parking, uitgroeien tot een volwaardige toegangspoort naar het winkelgebied. “We maken er een mooi en groen plein van, met ruimte voor ontspanning en evenementen”, zegt Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen), schepen van Economie. Naar het voorbeeld van de Bruul wil de stad de Graaf van Egmontstraat (1,7 miljoen) in het nieuw steken en ook het eerste gedeelte van de Augustijnenstraat (1,7 miljoen) komt aan de beurt. Op dat laatste project hamert oppositieraadslid Marc Hendrickx (N-VA) al een hele tijd, want de straat verkeert in lamentabele toestand.

Alle herinrichtingen gebeuren toekomstgericht. “Elke straat die we openleggen, is een kans om tegelijk te ontharden, te vergroenen en onze rioleringen te moderniseren. Zo investeren we niet alleen in comfort, maar ook in klimaatadaptatie”, legt schepen Princen uit. Van de 150 miljoen investeringen vloeit 54 miljoen door van Pidpa. Interessant weetje: op dit moment bedraagt de rioleringsgraad in de Dijlestad en haar dorpen al meer dan 95 procent.


Eerste gedeelte vesten
Voor de vesten staat de opmaak van een milieueffectenrapport (MER) op de planning. Daar hangen ook de Vlaamse subsidies van af voor de omvangrijke werkzaamheden op de stadsring (R12). “In onze eigen meerjarenplanning hebben we vijftien miljoen euro ingeschreven om het Mercierplein en de omgeving van de Brusselpoort te vernieuwen, maar aan de zijde intra muros (binnenstad) willen wij ook al werken op de Schuttersvest en de Van Benedenlaan”, vertelt Patrick Princen.

Invalswegen zijn een ander aandachtspunt. Deze bestuursperiode wil het stadsbestuur zo’n 10 kilometer van die wegen veiliger en leefbaarder maken. Het gaat onder meer om de Antwerpse-, Brusselse-, Lierse-, Leuvense- en de Tervuursesteenweg. “De Battelsesteenweg gaan we over een afstand van zo’n 2,5 kilometer als een van de eerste aanpakken. We gaan er de rijbaan en de fiets- en voetpaden vernieuwen”, zegt schepen Princen. Ook voor de tweede fase van de Nekkerspoelstraat, tot aan de Sint-Libertuskerk, wordt een ontwerp opgemaakt. Daar hangt een budget van bijna zes miljoen aan vast.

De focus op de invalswegen maakt bovendien deel uit van een fietspadenplan, goed voor een investering van 8,5 miljoen. “Op alle genoemde invalswegen vernieuwen we de fietspaden”, zegt schepen Vandersmissen. Voorts vernieuwt de stad de fietspaden op de Jubellaan, meer bepaald tussen Sporting Mechelen en het kruispunt met de Wilgen- en Dennenstraat. Oppositieraadslid Nicole Van Dessel (CD&V) had daar tijdens de jongste gemeenteraad nog naar gepolst. “We streven ernaar om minstens 5 kilometer nieuwe fietspaden aan te leggen per jaar”, aldus Alexander Vandersmissen.


Fietssnelwegen
Samen met de provincie Antwerpen maakt de stad ook werk van enkele belangrijke stukken fietssnelweg. Zoals het doortrekken van de F18 Mechelen-Sint-Niklaas en de F44 Mechelen-Gent vanaf het station tot aan de Brusselsesteenweg, en vanaf Geerdegem-Schonenberg tot aan de Egide Walsschaertstraat. Ook het afwerken van de ontbrekende schakel van de F1 Antwerpen-Brussel tussen de Abeel- en de Stenenmolenstraat hoort daarbij.

Voorts vernieuwt de stad zelf fietspaden in de Boter-, Houte- en Schoorstraat, in Heike en op de Kapelseweg in Hombeek, in de Molenstraat in Leest en in de Maurits Sabbestraat in Mechelen-Noord. “Bovendien reserveren wij een extra budget van een half miljoen voor gerichte verbeteringen aan het comfort en de veiligheid van onze fietsinfrastructuur. Zo kunnen we kleine verbeteringen snel en adequaat doorvoeren”, vertelt schepen Vandersmissen.

Sven Van Haezendonck – GVA – Het Nieuwsblad

2. Over de brug aan de Winketkaai

GVA + Het nieuwsblad: 3,5 miljoen is er, bouw klapbrug aan Keerdok kan in 2026 starten

De stad Mechelen maakt in haar meerjarenplanning 3,5 miljoen euro vrij voor de bouw van een Hollandse klapbrug aan het Keerdok. Enkele maanden geleden stelde ze de realisatie van de fiets- en voetgangersbrug nog uit, want het project viel te duur uit.

Drie jaar zijn er intussen al plannen om tussen de Winketkaai en het Keerdok een Hollandse klapbrug te bouwen. Ze moet de oversteek tussen beide stadsdelen aan de Binnendijle overbruggen. Alleen bleek de geraamde kostprijs van 1,7 miljoen euro, die een studiebureau vooropstelde, veel te laag ingeschat. In werkelijkheid kwamen ingediende offertes niet lager uit dan een kleine 3,4 miljoen euro.

Dubbel zo duur

Het project viel dus dubbel zo duur uit dan geraamd. Dat kwam boven water nadat oppositieraadslid Marc Hendrickx (N-VA) dit voorjaar hengelde naar een stand van zaken in het dossier. In haar meerjarenplanning 2026-2031 schrijft de stad nu ruim 3,8 miljoen in om de omgeving van het Keerdok(park) verder af te werken.

Een groot deel van het budget gaat naar de fiets- en voetgangersbrug in de Spreeuwenhuisstraat. “3,5 miljoen is een aanzienlijk bedrag voor die brug, maar ik ben heel blij dat het budget toch opgenomen is”, zegt Greet Geypen (Voor Mechelen), schepen van Stadsontwikkeling. De realisatie zal volgens haar heel wat fiets- en wandelverbindingen een stuk eenvoudiger en sneller maken.

“Dit project gaat verder dan het verbinden van de Winketkaai en het Keerdok. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld ook de wijken Battelsesteenweg en Mechelen-Noord beter en veiliger met elkaar verbinden”, legt de schepen uit.

Deze bestuursperiode reserveert het stadsbestuur ook 25 miljoen euro voor de ontwikkeling van Ragheno tot nieuwe stadswijk. Dat budget komt volledig uit de stedelijke ontwikkelkost (SOK) die projectontwikkelaars bijdragen aan investeringen in het openbaar domein.

“Daarmee gaan we het stadspark (2,5 miljoen) aanleggen, bijdragen in de realisatie van de Arsenaal­verbinding (5 miljoen) en nog eens 11 miljoen investeren in wegen, een brug en een haven”, vertelt Geypen

Sven Van Haezendonck – GVA – Het Nieuwsblad

Samen met de collega’s van N-VA: Kritiek op de Mechelse begroting

GVA + Het nieuwsblad: Kritiek op meerjarenplanning: “Geen geld voor zwembad, wel voor stadskantoor”

Oppositiepartijen N-VA, CD&V, Vlaams Belang en PVDA uiten hun twijfels bij de ­haalbaarheid en de betaalbaarheid van de Mechelse meerjarenplanning. Vooral de ­­schuld­afbouw, het gevoerde belastingbeleid en de plannen voor een nieuw stadskantoor in de ­stationsbuurt roepen vragen op.

N-VA, de grootste oppositiepartij, verwijt het stadsbestuur dat het geen echte inspanningen doet om de schuld af te bouwen. “Schuld aangaan moet een tijdelijk iets zijn. In Mechelen zien we dat met iedere lening die afgelost raakt meteen een nieuwe wordt aangegaan. Daarbij zijn er bitter weinig inspanningen bovenop de gemaakte afspraken met de bank. We mogen toch wel verwachten dat het stadsbestuur, net als iedere burger, gewoon de afgesproken aflossingen betaalt. Maar of dat dan puik werk is, dat zien wij anders”, legt Freya Perdaens (N-VA) uit.

Perdaens haalt aan dat Mechelen nog steeds bij de koplopers is wat schuld per inwoner betreft. “Met deze minimale afbouw zal dat niet veranderen gezien andere steden, zelfs Gent, wel grote inspanningen leveren om het tij te keren”, zegt ze. Ook CD&V is kritisch voor de beloofde schuldafbouw. “Die beloofde de stadslijst vorige bestuursperiode ook en die werd niet gerealiseerd. Bovendien is de afbouw minimaal, terwijl de schuldgraad bij de hoogste van Vlaanderen is. Dit heeft als nadeel dat de rentelasten stijgen, zodat er ook minder middelen overblijven voor kerntaken”, zegt fractieleider Stefaan Deleus.

“Burgemeester Bart Somers verklaart trots dat 'alles begint bij een gezond financieel kader'. Wel, als dit zijn definitie van 'gezond' is, dan mogen we vooral blij zijn dat hij nooit dokter is geworden. Wie de cijfers écht bekijkt, ziet vooral een patiënt die vol pleisters hangt terwijl de infectie blijft woekeren”, zegt Dries Devillé, fractieleider van Vlaams Belang. “Mechelen blijft een zwaar geteisterde schuldenstad. De positieve autofinancieringsmarge is geen bewijs van goed bestuur, maar een noodzakelijk infuus om de stad niet in een acute budgettaire coma te laten belanden. Ondertussen zwijgt het bestuur zedig over de torenhoge belastingdruk, de recordopbrengsten uit verkeersboetes en andere verborgen belastingen”, vertelt Devillé.

Symboolpolitiek

Het belastingbeleid doet ook bij de christendemocraten de wenkbrauwen fronsen. “De onroerende voorheffing wordt voor de tweede maal op rij verhoogd, terwijl de daling van de personenbelasting niet in verhouding staat. Het gaat dus niet om een taxshift zoals het stadsbestuur beweert, maar om een taxlift. De Mechelaars betalen 12 miljoen euro meer belastingen”, zegt Stefaan Deleus.

Ook Vlaams Belang en PVDA zijn scherp voor die beleidskeuze. “De aanvullende personenbelasting verlaagt met 0,3 procent. Dat lijkt mooi, maar het is pure symboolpolitiek. Voor een gemiddeld gezin gaat dit over enkele tientallen euro's per jaar. Ondertussen gaat de onroerende voorheffing wél fors omhoog naar 1.200 opcentiemen, terwijl eigendom de beste garantie is tegen armoede. Deze belasting treft eigenaars, verhuurders, jonge gezinnen die een woning willen kopen en senioren met een afbetaald huis”, zegt fractieleider Dries Devillé van Vlaams Belang.

Dienstverlening

“Na jaren van the sky is the limit schakelt nu ook Mechelen naar de besparingsmodus. Het zal vooral de gewone Mechelaar zijn die de rekening krijgt. Zo stijgen alle retributies, de onroerende voorheffing gaat weer naar boven en via het nieuwe Diftar-systeem wordt een groot extra stuk van de afvalfactuur doorgeschoven naar de burger. Het bestuur rekent ook nog altijd op forse inkomsten uit boetes”, zegt Dirk Tuypens, fractieleider van PVDA.

CD&V wijst erop dat investeringen ten koste gaan van het personeel. “De investeringen bedragen 150 miljoen of 30 procent meer dan tijdens de vorige bestuursperiode”, stelt Deleus. Ook N-VA-raadslid Katleen Den Roover is dat opgevallen. “Met het stijgende inwoneraantal is het verwonderlijk dat er nog 76 ambtenaren 'te veel' rondlopen bij de stad. Of zal de Mechelaar dit voelen in de dienstverlening?” Dat baart ook Dirk Tuypens van PVDA zorgen. “De besparingen op stadspersoneel zullen leiden tot een hogere werkdruk bij de nu al vaak onderbemande stadsdiensten en zullen ook impact hebben op de dienstverlening”, stelt hij.

Nog een oud zeer volgens de oppositie is de verkoop van gebouwen. “Begroting na begroting worden die ingeschreven als voorziene inkomsten. We zouden het voorzichtiger vinden, mocht het bestuur niet meer standaard uitgaan van die inkomsten. Het verleden bewees al dat je daar niet op kan rekenen”, zegt gemeenteraadslid Marc Hendrickx (N-VA). Eerder dit jaar werd al duidelijk dat er geen middelen zijn voor een nieuw zwembad. “Het openhouden van het huidige op de Geerdegemvaart wordt met alle mankementen gerekt tot een zwembad in een naburige gemeente kan opengaan. Maar een nieuw stadskantoor, dat moet wel lukken. We stellen ons de vraag waar de Mechelaar het meeste nood aan heeft. Aan een nieuw stadskantoor of een zwembad, waar de Mechelse zwemmers en clubs terechtkunnen”, zo vraagt Perdaens (N-VA) zich af.

Stefaan Deleus (CD&V) deelt die mening en vraagt zich af of de Mechelaars wel zitten te wachten op een nieuw stadskantoor. “En wat met de duurzaamheid? Het Huis van de Mechelaar, amper twintig jaar geleden nieuw gebouwd, zou reeds hopeloos verouderd zijn. Wie bouwt er elke twintig jaar een nieuw huis?” Dat het nieuwe stadskantoor aan het station moet komen omwille van de bereikbaarheid is een doorn in het oog van N-VA. “Vooral het argument dat het nieuwe stadskantoor bereikbaarder is, mogen we toch frappant noemen. Het zijn de ingrepen van het stadsbestuur die maken dat het huidige kantoor minder bereikbaar is. Een pijnpunt dat we al jaren aanhalen”, stelt gemeenteraadslid Anne Delvoye (N-VA).

Prestigeprojecten

“Een van de grootste uitdagingen vandaag is zorgen voor betaalbare woningen. Het stadsbestuur formuleert daarover wel grote ambities, maar of die ook gerealiseerd zullen worden, is zeer de vraag. Intussen blijft het bestuur uitpakken met prestigeprojecten die soms toch vragen oproepen. Zoals bijvoorbeeld het nieuwe stadskantoor. Het Huis van de Mechelaar is zo'n twintig jaar oud en zou nu al niet meer voldoen. Blijkbaar bouwt Mechelen dus gebouwen die maar twintig jaar meegaan”, legt Dirk Tuypens (PVDA) uit.

Vlaams Belang hekelt de kostprijs van 60 miljoen euro voor het nieuwe Huis van de Veiligheid aan De Nekker. “Dat klinkt indrukwekkend, maar elke Mechelaar mag dat helpen terugbetalen, terwijl onveiligheid op straat vandaag al te weinig wordt aangepakt. Een modern gebouw lost bovendien geen criminaliteit op”, zegt Devillé.

Sociale werkplaats

“De Mechelaar zal opnieuw dit beleid voelen. In de stijging van de onroerende voorheffing, als Mechelse verhuurder via de opcentiemen, in de extra kosten die de stad aanrekent bij de uitrol van Diftar en in de afname van de dienstverlening. Dat zijn geen keuzes die wij als stadsbestuur zouden maken”, zegt N-VA-fractieleider Freya Perdaens.

“Het is pijnlijk hoe het mes wordt gezet in kleine sociale voorzieningen: jongeren krijgen geen tussenkomst meer voor hun busabonnement, voor kwetsbare mensen is er geen tegemoetkoming meer in de afvalfactuur en de mantelzorgpremie verdwijnt. Het straathoekwerk werd al geschrapt, en afgelopen weekend vernamen we dan ook nog dat de sociale werkplaats Amai zou worden opgedoekt. Voor ons is het eenvoudig: op sociaal beleid bespaar je niet”, vertelt kopman Dirk Tuypens van PVDA.

Sven Van Haezendonck – GVA – Het Nieuwsblad

HLN: Oppositie plaatst vraagtekens bij keuzes in meerjarenplanning: “Is stadskantoor waar Mechelaars het meeste nood aan hebben?”

Oppositiepartijen N-VA en cd&v reageren kritisch op het voornemen van het stadsbestuur voor een nieuw stadskantoor. “Is dat nu waar de Mechelaars zitten op te wachten?”

Het stadsbestuur kondigde vorige week aan de stadsadministratie te zullen centraliseren aan het station. “We stellen ons de vraag waar de Mechelaars het meeste nood aan hebben: aan een nieuw stadskantoor of een zwembad waar de Mechelse zwemmers en clubs terecht kunnen. Want tot op vandaag is er voor die clubs nog steeds geen garantie”, reageert N-VA fractieleider Freya Perdaens.

Dat het nieuwe stadskantoor aan het station moet komen vanwege de bereikbaarheid is een doorn in het oog van haar partij. “Het argument dat het nieuwe stadskantoor dan bereikbaarder is, is frappant. Het zijn de ingrepen van het stadsbestuur die maken dat het huidige kantoor minder bereikbaar is”, vult Anne Delvoye aan.

Stefaan Deleus (cd&v) reageert in dezelfde zin. “Het is opmerkelijk dat het eerste wat men presenteert een nieuw stadskantoor is. Is dat nu waar de mensen zitten op te wachten? Een nieuw zwembad, betere voet- en fietspaden, warme maaltijden in de wijken en dergelijke meer, dat zijn zaken waar de mensen behoefte aan hebben.”

“Bovendien kan je je de vraag stellen naar de duurzaamheid. Het Huis van de Mechelaar, amper 20 jaar geleden nieuw gebouwd, zou reeds hopeloos verouderd zijn. Hetzelfde voor de Zeeridder waaraan in 2017 nog zware investeringen werden gedaan. Wie bouwt er elke 20 jaar een nieuw huis?”

Schuldafbouw

Ook de plannen voor schuldafbouw oogsten kritiek. “Deze werd in de vorige legislatuur ook beloofd, maar niet gerealiseerd! Waarom zou dat dan nu wel het geval zijn? Bovendien is de thans beloofde schuldafbouw slechts minimaal, terwijl de schuldgraad in Mechelen bij de hoogste in Vlaanderen is en de Mechelaar meer belastingen moet betalen”, vervolgt Deleus.

N-VA denkt er net zo over. Marc Hendrickx (N-VA) verwijst naar de verkoop van gebouwen als de Nekkerhal en Lamot. “We zouden het voorzichtiger vinden, mocht men niet meer standaard uitgaan van die inkomsten. Het verleden bewees al dat men daar immers niet op kon rekenen.”

Wannes Vansina – Het Laatste Nieuws