De stad Mechelen investeert de komende jaren ruim 150 miljoen euro in haar openbaar domein. Alles samen plant ze de vernieuwing van 75 straten, waaronder ook al een gedeelte van de vesten. Veel aandacht gaat er ook naar voetgangers en fietsers.
“De voetganger is deze bestuursperiode onze absolute prioriteit”, zegt Patrick Princen (Voor Mechelen), schepen van Openbare Werken. Meer dan vijftien miljoen euro mochten zijn diensten in de meerjarenplanning 2026-2031 inschrijven om in heel de stad 50 kilometer voetpaden onder handen te nemen. Daarbij zet de stad in op toegankelijkheid en op het wegwerken van drempels. In totaal plant Mechelen ook de vernieuwing van 75 straten, verspreid over alle wijken en dorpen. Daar zijn vijf pleinen bij. “Op vraag van de Heffenaars gaan we bijvoorbeeld het Dorpsplein onder handen nemen en ook het Colomaplein staat op de agenda.”
Toegangspoort
In het centrum moet het Kardinaal Mercierplein, vandaag vooral een asfaltvlakte met parking, uitgroeien tot een volwaardige toegangspoort naar het winkelgebied. “We maken er een mooi en groen plein van, met ruimte voor ontspanning en evenementen”, zegt Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen), schepen van Economie. Naar het voorbeeld van de Bruul wil de stad de Graaf van Egmontstraat (1,7 miljoen) in het nieuw steken en ook het eerste gedeelte van de Augustijnenstraat (1,7 miljoen) komt aan de beurt. Op dat laatste project hamert oppositieraadslid Marc Hendrickx (N-VA) al een hele tijd, want de straat verkeert in lamentabele toestand.
Alle herinrichtingen gebeuren toekomstgericht. “Elke straat die we openleggen, is een kans om tegelijk te ontharden, te vergroenen en onze rioleringen te moderniseren. Zo investeren we niet alleen in comfort, maar ook in klimaatadaptatie”, legt schepen Princen uit. Van de 150 miljoen investeringen vloeit 54 miljoen door van Pidpa. Interessant weetje: op dit moment bedraagt de rioleringsgraad in de Dijlestad en haar dorpen al meer dan 95 procent.
Eerste gedeelte vesten
Voor de vesten staat de opmaak van een milieueffectenrapport (MER) op de planning. Daar hangen ook de Vlaamse subsidies van af voor de omvangrijke werkzaamheden op de stadsring (R12). “In onze eigen meerjarenplanning hebben we vijftien miljoen euro ingeschreven om het Mercierplein en de omgeving van de Brusselpoort te vernieuwen, maar aan de zijde intra muros (binnenstad) willen wij ook al werken op de Schuttersvest en de Van Benedenlaan”, vertelt Patrick Princen.
Invalswegen zijn een ander aandachtspunt. Deze bestuursperiode wil het stadsbestuur zo’n 10 kilometer van die wegen veiliger en leefbaarder maken. Het gaat onder meer om de Antwerpse-, Brusselse-, Lierse-, Leuvense- en de Tervuursesteenweg. “De Battelsesteenweg gaan we over een afstand van zo’n 2,5 kilometer als een van de eerste aanpakken. We gaan er de rijbaan en de fiets- en voetpaden vernieuwen”, zegt schepen Princen. Ook voor de tweede fase van de Nekkerspoelstraat, tot aan de Sint-Libertuskerk, wordt een ontwerp opgemaakt. Daar hangt een budget van bijna zes miljoen aan vast.
De focus op de invalswegen maakt bovendien deel uit van een fietspadenplan, goed voor een investering van 8,5 miljoen. “Op alle genoemde invalswegen vernieuwen we de fietspaden”, zegt schepen Vandersmissen. Voorts vernieuwt de stad de fietspaden op de Jubellaan, meer bepaald tussen Sporting Mechelen en het kruispunt met de Wilgen- en Dennenstraat. Oppositieraadslid Nicole Van Dessel (CD&V) had daar tijdens de jongste gemeenteraad nog naar gepolst. “We streven ernaar om minstens 5 kilometer nieuwe fietspaden aan te leggen per jaar”, aldus Alexander Vandersmissen.
Fietssnelwegen
Samen met de provincie Antwerpen maakt de stad ook werk van enkele belangrijke stukken fietssnelweg. Zoals het doortrekken van de F18 Mechelen-Sint-Niklaas en de F44 Mechelen-Gent vanaf het station tot aan de Brusselsesteenweg, en vanaf Geerdegem-Schonenberg tot aan de Egide Walsschaertstraat. Ook het afwerken van de ontbrekende schakel van de F1 Antwerpen-Brussel tussen de Abeel- en de Stenenmolenstraat hoort daarbij.
Voorts vernieuwt de stad zelf fietspaden in de Boter-, Houte- en Schoorstraat, in Heike en op de Kapelseweg in Hombeek, in de Molenstraat in Leest en in de Maurits Sabbestraat in Mechelen-Noord. “Bovendien reserveren wij een extra budget van een half miljoen voor gerichte verbeteringen aan het comfort en de veiligheid van onze fietsinfrastructuur. Zo kunnen we kleine verbeteringen snel en adequaat doorvoeren”, vertelt schepen Vandersmissen.
Sven Van Haezendonck – GVA – Het Nieuwsblad