
De Vlaamse regering heeft maandagavond het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) voor 2025-2027 afgeklopt. Daarin worden de infrastructuurinvesteringen van de komende jaren vastgelegd. Alles samen gaat het om een jaarlijkse pot van 2,2 miljard euro, waarvan 35.454.952 euro naar Mechelen vloeit. De eerste werken starten volgende maand. Een overzicht.
Meer dan de helft van het Vlaamse budget dat naar de Dijlestad gaat, is voorbehouden voor de realisatie van de Arsenaalverbinding, de toekomstige weg die de Leuvensesteenweg zal verbinden met de Margaretatunnel. Voor fase 1 (tussen de Leuvensesteenweg en het gebouw van het Rode Kruis) voorziet Vlaanderen in 2026 2 miljoen euro, voor fase 2 een jaar later 17 miljoen. De eerste fase van de werken start in 2026, de tweede fase in 2027. Naast veiliger verkeer rond het station, moet de nieuwe verbinding vooral de bereikbaarheid van de toekomstige stadswijk Ragheno verzekeren.
“In totaal komen er bijna 3.000 nieuwe woningen in de nieuwe wijk Ragheno”, zegt Vlaams minister en Mechelaar (SIC! En ik die dag dat ze van St-Truiden geïmmigreerd was!) Caroline Gennez (Vooruit). “Dat zijn duizenden jonge gezinnen, kinderen, ouderen, nieuwe en huidige Mechelaars die allemaal op een veilige manier van en naar de stad en het station willen. Met een nieuwe verbinding voor auto’s, maar ook met veel aandacht voor fietsers en wandelaars, zorgen we ervoor dat iedereen zich op een veilige en aangename manier kan verplaatsen in en rond dit nieuwe stukje Mechelen.”
Burgemeester Bart Somers (Voor Mechelen) spreekt van een cruciaal investeringsproject. “Zonder deze verbinding is de ontwikkeling van Ragheno niet mogelijk. Nu kan Mechelen op oude, verwaarloosde en leegstaande industriesites nieuwe stadswijk realiseren, met plaats voor gemeenschapsvoorzieningen, een groot stadspark en ruimte voor wonen en werken.”
Mechelen-Noord
Nog zo’n belangrijk project: de Ontknoping van Mechelen. Voor de studiekosten wordt dit en de komende twee jaren in totaal 9 miljoen euro voorzien. Een half miljoen gaat naar boscompensatie. Een herinrichting van de hele verkeerssituatie rond Mechelen-Noord moet de regelmatige verkeershinder en onveilige situaties die er nu zijn, oplossen en de ontsluiting van de omliggende industriezones veiliger maken. Tegelijk komen er extra verbindingen voor fietsers en voetgangers en wordt het natuurgebied rond het knooppunt uitgebreid en aaneengesloten. De eigenlijke werken moeten in 2029 kunnen opstarten.
“Deze omgeving zorgt al decennia voor verkeersproblemen en onveilige situaties”, zegt Gennez. “Deze investeringen moeten ervoor zorgen dat de nodige studies kunnen starten over hoe we deze omgeving voor zowel automobilisten, als fietsers en voetgangers veiliger kunnen maken. Daarnaast zal er in de toekomst ook meer open en groene ruimte zijn en wordt het voor de Battelaars een pak aangenamer wonen.”
“De ontknoping van Battel is een belangrijke investering van bovenlokaal belang die het industrieterrein Mechelen-Noord via de E19 rechtstreeks zal ontsluiten, zuurstof zal geven aan de wijk Battel en ruimte voor noodzakelijke fietsverbindingen. Ik ben blij dat we dit samen met Vlaanderen kunnen realiseren”, zegt Somers.
MER-studie Vesten
Een derde belangrijk project voor de stad is de vernieuwing van de Vesten, al gaat daar voorlopig een pak minder centen naartoe. Volgens burgemeester Bart Somers dient de voorziene 150.000 euro voor fases 1 en 2 voor de opmaak van het milieu-effectenrapport, een noodzakelijke voorwaarde voor de verdere vernieuwing. “We hebben twee jaar nodig voor het nodige studiewerk.” Nog op de Vesten wordt al wel werk gemaakt voor het herstellen van de Winketbrug, werkzaamheden die in augustus worden opgestart. Vlaanderen voorziet 1.428.767 euro.
Een ander werk nog dit jaar: de herinrichting van het stuk Leuvensesteenweg op de grens met Boortmeerbeek in samenwerking met Pidpa. Het gaat om de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel om te voorkomen dat nog afvalwater wordt geloosd in de Barebeek en om het verkeersveiliger maken van de weginfrastructuur. De uitvoering is ten vroegste voor dit najaar. De Antwerpsesteenweg krijgt dan weer betere fietsinfrastructuur, al is uitvoering nog veraf. 400.000 euro gaat naar het nodige studiewerk.
E19
Verder voorziet het GIP in de ‘renovatie van de muren van de Dijledoortocht’. Concreet gaat een dikke twee miljoen euro naar een studie naar de kademuren van de Binnendijle. 250.000 euro gaat dan weer naar een ander watergerelateerd project: het vervangen van de houten aanvaarconstructie ter hoogte van Battelbrug over het Kanaal Leuven-Dijle door stalen buispalen.
Ten slotte gaat nog 1,5 miljoen naar de renovatie van de E19-bruggen 2003 (in Hombeek over de spoorweg) - de brugvoegen zouden eind deze zomer al worden vernieuwd - en 1919 (de Netebrug op de grens met Rumst). Wat die laatste betreft, staat voorlopig enkel een bedrag ingeschreven voor studiewerk. Voor de Mechelse stationsomgeving ten slotte staat bij De Lijn een investeringsbedrag van 191.185 euro ingeschreven. Vlaams Parlementsleden Freya Perdaens en Marc Hendrickx (N-VA) zeggen zich ingezet te hebben voor het toekennen van deze investeringen in hun regio. “Deze Vlaamse Regering stelt zich op als een investeringsregering met duidelijke prioriteiten: wegwerken van achterstand in onderhoud van de wegen, tunnels en bruggen, inzetten op fiets, openbaar vervoer en verkeersveiligheid.”